Vad är en betalningsanmärkning?

Det kan kännas svårt att hålla reda på allt vad en betalningsanmärkning innebär. När får man en betalningsanmärkning? Kan man bli av med den? Vem utfärdar betalningsanmärkningar och vilka konsekvenser kan de ha för mig? Här nedan kommer vi att reda ut dessa frågor.

En betalningsanmärkning kan uppstå på flera sätt. Det kan handla om en skuld som inte blivit betald i tid, obetald skatt, underhåll som inte betalats och så vidare. Betalningsanmärkningar utfärdas av de olika kreditupplysningsföretagen i Sverige, till exempel UC och CreditSafe, och det är också därifrån banker, långivare, kreditkortsföretag och liknande hämtar information när de vill göra en kreditprövning av en potentiell kund. Tanken är att det är mindre risk att ge kredit till någon som inte haft problem med sin ekonomi, än till personer som inte kunnat sköta betalningar.

Kreditupplysningsföretagen hämtar varje dag uppgifter från olika myndigheter som Kronofogden, Datainspektionen och Skatteverket. Det går alltså fort för en anmärkning att utfärdas. Vill du veta om du har några betalningsanmärkningar vänder du dig till ett kreditupplysningsföretag.
Alla personer i Sverige som är över 15 år och alla Sveriges företag finns nämligen med i kreditupplysningsregistren. Man har inte rätt att bli struken ur ett sådant register eftersom det fungerar som en säkerhet för kreditgivande företag.

En betalningsanmärkning ligger den vanligtvis kvar i tre år när det gäller privatpersoner, och fem år när det gäller företag. Om du har en betalningsanmärkning kan du bli nekad att låna pengar, hyra lägenhet, köpa saker på avbetalning och att teckna mobilabonnemang eller kreditkort. I vissa fall kan det också vara svårt att få jobb om man har en betalningsanmärkning. Detta gäller främst arbeten där man hanterar pengar eller värdesaker, men det finns även andra arbetsgivare som lägger vikt vid att man inte har några betalningsanmärkningar när de ska anställa.

Hur undviker man då att få en betalningsanmärkning? Det bästa är så klart att man betalar sina räkningar i tid, men ibland händer det saker i livet som kan göra detta svårt. Märker man att man inte kommer att kunna betala en räkning eller en skuld är det därför viktigt att man kontaktar företaget man har en skuld till så fort man märker att man inte kommer att kunna betala i tid. Förklarar du att du vill betala men att du inte kommer att kunna göra det just nu är det många företag som är villiga att skjuta på betalningen eller lägga upp en avbetalningsplan. Vänta inte på påminnelser, de kan vara belagda med avgifter och ränta, och skulden kommer då att växa.

Har du fått en räkning eller ett inkassokrav som du inte anser att du ska betala? Då är det viktigt att kontakta företaget snarast så att skulden inte går vidare till Kronofogden. Ofta måste man bestrida räkningen eller inkassokravet skriftligt, men det finns företag som godtar denna typ av meddelanden på telefon, eller via mail. Det bästa är att ringa dem på en gång och fråga vad de föredrar.


Publicerad 2015-06-06

Läs fler nyheter: