Halloween

October 31, 2013

Halloween, denna uråldriga tradition som infördes i Sverige för bara ett par decennier sedan, tycks ha kommit för att stanna. Inte minst barn och ungdomar uppskattar tillfället att få klä ut sig, säga ”Bus eller godis!” och festa under den period som annars ofta betecknas som den allra mörkaste och kanske mest händelsefattiga under hela året.

Många inom handeln har också anledning att gnugga händerna.
”Även om Halloween inte nödvändigtvis ökar försäljningen i alla butiker är uppmärksamheten kring dagen något många kunder uppskattar. När höstmörkret har lagt sig händer det inte så mycket mer mellan sommaren och julen och Halloween är ett bra tillfälle för att sprida inspiration och extra trevnad i butikerna. Dekorationer och ljus skapar stämning i höstrusket.”

Detta berättar Lisa Burden, omvärldsbevakare på Svensk Handel. Bland vinnarna nämner hon säljare av maskeradkläder men även av inredning, blommor och leksaker. Vi tycker också om att äta lite extra gott under Halloween. Därför går även livsmedelsbranschen på extra högvarv dessa dagar. Läs mer på http://www.svenskhandel.se/Nyheter-och-press/Nyheter/2013/Halloween-ar-har-for-att-stanna/